Projekt

 

Musiker Utan Gränser initierar större musikprojekt och arrangerar konserter för att skapa möten mellan olika människor och kulturer, både i Sverige och utomlands. Eventuellt överskott från genomförda konserter och projekt går till välgörande ändamål. Nedan kan du läsa om de senaste projekten...


 

VI MINNS...

- en konsert till åminnelse av Förintelsens offer

 



Söndag 27 januari 2019, kl. 15.00. Högalids Församlingssal


Medverkande: SABBATH HELA VECKAN, SEMMY STAHLHAMMER, ISABEL BLOMMÉ, STOCKHOLMS FILMKÖR (under ledning av ANNA-LENA ENGSTRÖM), ANNE KALMERING JOSEPHSON, NÄKTERGALNINGARNA (under ledning av DAGNY WENNBERG) och DAG METIN ARDEL m.fl.

Konserterna sker i ett samarbete mellan MUSIKER UTAN GRÄNSER, THEMEOLOGY PRODUCTIONS & PUBLISHING, och NBV.


 

11 november, kl. 16.30
Kulturama (Virkesvägen 21), stora salen

 

LIVE SCORE FESTIVAL är en kortfilms-festival där det skrivs ny musik till ett flertal kortfilmer. Syftet är att lyfta filmmusikens betydelse för filmen. Projektet skedde i ett samarbete mellan THEMEOLOGY PRODUCTIONS & PUBLISHING, KULTURAMA och MUSIKER UTAN GRÄNSER.

Pris för bästa musik: SOFIA HALLGREN för "We Are Family".
Pris för bästa film: JOSUA ENBLOM för "Steps of Loss".
Vinnare av juryns specialpris: MICHAEL ANDERSSON för "Wake Up Call".

MEDVERKANDE


REGISSÖR/KOMPOSITÖR & FILMTITEL


JOSUA ENBLOM & MARIA LITHELL FLYG – Steps Of Loss
JANNIKE GRUT & SOFIA HALLGREN – We Are Family
URBAN BERGSTEN & DANIEL ENGSTRÖM/DANIEL BERGSTRÖM – Inferior
MARIA CLAUSS & YLVA Q. ARKVIK – Saknad
ANDREAS GRANT & MICHAEL ANDERSSON – Wake Up Call
VICTOR VON SCHIRACH & MINNA BOLIN – I’m Always With You
STAFFAN KIHLBOM & YLVA Q. ARKVIK – En Liten Tjänst
ANETTE SKÅHLBERG & MAGNUS JARLBO – Min Mamma
TITUS PAAR & SOFIA HALLGREN – We’ll Never Grow Old

ORKESTER

JONAS DOMINIQUE – dirigent
KINGA SAGVIK - flöjt/altflöjt
STEFAN HARG – Bb-klarinett
THALIA THUNANDER – fagott
KATARINA STENBERG – horn
MARIA WISKARI - horn
KATARINA STRÖM HARG - piano
JAN STIGMER – violin
STAFFAN EBBERSTEN – violin
PETTER AXELSSON - viola
BO FÅHRAEUS – cello
MIKAEL KARLSSON - kontrabas

JURY

SIMON KÖLLE (juryordförande)
RICHARD JARNHED – regissör
ALEXANDRA NILSSON – kompositör/styrelseledamot SKAP
MARINA NYSTRÖM – skådespelare/regissör
JOAKIM TILLMAN – forskare/expert
SHARI SABEL STRANDMARK - regissör
HANS LUNDGREN – kompositör
THOMAS LINDAHL - kompositör
MIKAEL CARLSSON – skiv- och konsertproducent/kompositör

PRODUKTION

DANIEL ENGSTRÖM – projektledare
URBAN BERGSTEN – filmansvarig
DANIEL BERGSTRÖM – produktionsassistent
ANNA-LENA ENGSTRÖM – produktionsassistent
THOMAS LINDAHL – produktionsassistent
THORE KENNESTAD – produktionsassistent
THOMAS ANDERSSON - tekniker

+ STOCKHOLMS FILMKÖR


 

VI MINNS...

- en konsert till åminnelse av Förintelsens offer

 

27 januari och 4 februari 2018

 



Lördag 27 januari, kl. 18.00. TeaterStudio Lederman

Söndag 4 februari, kl. 16.00. Skarpnäcks Kulturhus

Medverkade gjorde SABBATH HELA VECKAN, HAYATI KAFE (27/1), SEMMY STAHLHAMMER, EMMA FROST, STOCKHOLMS FILMKÖR, överlevanden från Förintelsen EMERICH ROTH (4/2), ANNE KALMERING JOSEPHSON, NÄKTERGALNINGARNA, DAG METIN ARDEL (4/2), VIVALDI ENSEMBLE (4/2) och medlemmar från Musiker Utan Gränser.

Konserterna skedde i ett samarbete mellan MUSIKER UTAN GRÄNSER, NÄKTERGALNINGARNA och THEMEOLOGY PRODUCTIONS & PUBLISHING, samt TEATERSTUDIO LEDERMAN och SKARPNÄCKS KULTURHUS och var ett event för befrämjande av medmänsklighet, att med lärdom av historien bidra till förhindrande av ytterligare tragedier för mänskligheten. Projektet skedde med stöd av STOCKHOLMS STAD och OLOF PALMES MINNESFOND.



STABAT MATER

- Moder Marias delade sorg med världens alla kvinnor

 

8-9 april, 2017

 

I evenemanget ingick ett framförande av G.B. PERGOLESIS tonsättning "STABAT MATER" och uruppförande av verket "MATER", skrivet av den svenska kompositören YLVA Q. ARKVIK, med text av MARIE TONKIN. Dessutom musik av och med iranska sångerskan ANIS MOIN och recitation av skådespelaren ANNELI MARTINI. I framförandet ingick även en konst-/fotoutställning, som man kunde ta del av innan konserten, i pausen och en stund efter konserten.

Evenemanget var en hyllning till världens alla kvinnor, oavsett religion eller etnicitet, med fokus på de som har förlorat ett barn eller en nära anhörig - något som är väldigt viktigt i en tid med pågående konflikter och flyktingkris. Medverkade gjorde solister, dansare, konstnärer, HÖGALIDS DAMKÖR och HÖGALIDS KAMMARORKESTER.

Produktion: MUSIKER UTAN GRÄNSER i samarbete med THEMEOLOGY PRODUCTIONS & PUBLISHING, NBV, HÖGALIDS FÖRSAMLING och ERIC ERICSONHALLEN. Med stöd från STOCKHOLMS STAD.



Musiker Utan Gränsers kulturdag 2016

 

Den 6-11 augusti 2016 gästades Musiker Utan Gränser av kören och orkestern Yanbou' al Mahaba - The Foutain of Love Choir - från Jordanien. Under deras vistelse i Stockholm skedde kulturutbyten vid olika workshops. Höjdpunkten under dessa dagar var den 9:e augusti, då kören/orkestern, under en konsert i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen, framförde oratoriet ”Jesus, the Fountain of Love”.

Konserten inleddes med ett öppningstal av domprosten i Stockholms domkyrkoförsamling Hans Ulfvebrand. Förutom oratoriet, bjöds det på olika musikaliska inslag av medlemmar från Musiker Utan Gränser. Bland annat framfördes Ylva Q Arkviks verk ”Human Rights”. Konserten genomfördes med stöd av Eric Ericssonhallen, Stiftelsen Carpe Vitam, Stockholms Katolska Stift och Sensus. 

Unikt oratorium, P1 Kultur 9/8-2016

 

 

Oratoriet "Jesus, the Fountain of Love" - ett arabiskt Händels "Messias" för vår tid

 

Kompositörer: Fayes Minas, Tomah Jbarah, Shadi Kfouf, Nikola Resanovic, Nader Awwad, Aws Marji, Mhd Rasheed och Ramzi Bassil (samt Wolfgang Amadeus Mozart). Dirigent: Tomah Jbarah.

Oratorium som kompositionsform är en ny företeelse i Mellanöstern. ”Jesus, the Fountain of Love” hade sitt uruppförande den 3:e april 2015 i Jordanien. Verket, som är drygt 60 minuter långt, är komponerat i västerländsk stil, med österländska inslag, och framförs på arabiska. Det är till stora delar komponerat av några av körens egna medlemmar, men man har också lånat melodier från de latinska, kaldeiska och bysantinska liturgierna. Även en aning Mozart har smugit sig in i musiken.

Oratoriet fokuserar på berättelsen om frälsningen - från skapelsen till uppståndelsen och himmelsfärden. Majoriteten av texterna är hämtade ur Nya Testamentet, men även liturgiska texter har kommit till användning. Några texter är skrivna av körmedlemmarna.