Projekt

 

Musiker Utan Gränser initierar större musikprojekt och arrangerar konserter för att skapa möten mellan olika människor och kulturer, både i Sverige och utomlands. Eventuellt överskott från genomförda konserter och projekt går till välgörande ändamål.


 

VI MINNS...

- en konsert till åminnelse av Förintelsens offer

 

27 januari och 4 februari 2018

 



Lördag 27 januari, kl. 18.00. TeaterStudio Lederman. Fri entré!

Söndag 4 februari, kl. 16.00. Skarpnäcks Kulturhus. Fri entré!

Begränsat antal platser - kontakta oss för reservation och information om tillgänglighet (musikerutangranser@hotmail.com / 073-500 52 69).

Medverkar gör Sabbath Hela Veckan, Hayati Kafe (27/1), violinisten Semmy Stahlhammer, Emma Frost, Stockholms Filmkör, överlevanden från Förintelsen Jovan Rajs (27/1) och Emerich Roth (4/2), Anne Kalmering Josephson, kören Näktergalningarna, ungdomsorkestern Vivaldi Ensemble (4/2), Hans Caldaras (4/2)
och medlemmar från Musiker Utan Gränser.

Konserterna sker i ett samarbete mellan Musiker Utan Gränser, Näktergalningarna och Themeology Productions & Publishing, samt TeaterStudio Lederman och Skarpnäcks Kulturhus och är ett event för befrämjande av medmänsklighet, att med lärdom av historien bidra till förhindrande av ytterligare tragedier för mänskligheten. 

 

Konserterna sker med stöd av Stockholms Stad och Olof Palmes Minnesfond.

Facebook-evenemang: 27 januari och 4 februari



STABAT MATER

- Moder Marias delade sorg med världens alla kvinnor

 

8-9 april, 2017

 

I evenemanget ingick ett framförande av G.B. PERGOLESIS tonsättning "STABAT MATER" och uruppförande av verket "MATER", skrivet av den svenska kompositören YLVA Q. ARKVIK, med text av MARIE TONKIN. Dessutom musik av och med iranska sångerskan ANIS MOIN och recitation av skådespelaren ANNELI MARTINI. I framförandet ingick även en konst-/fotoutställning, som man kunde ta del av innan konserten, i pausen och en stund efter konserten.

Evenemanget var en hyllning till världens alla kvinnor, oavsett religion eller etnicitet, med fokus på de som har förlorat ett barn eller en nära anhörig - något som är väldigt viktigt i en tid med pågående konflikter och flyktingkris. Medverkade gjorde solister, dansare, konstnärer, HÖGALIDS DAMKÖR och HÖGALIDS KAMMARORKESTER.

Produktion: MUSIKER UTAN GRÄNSER i samarbete med THEMEOLOGY PRODUCTIONS & PUBLISHING, NBV, HÖGALIDS FÖRSAMLING och ERIC ERICSONHALLEN. Med stöd från STOCKHOLMS STAD.



Musiker Utan Gränsers kulturdag 2016

 

Den 6-11 augusti 2016 gästades Musiker Utan Gränser av kören och orkestern Yanbou' al Mahaba - The Foutain of Love Choir - från Jordanien. Under deras vistelse i Stockholm skedde kulturutbyten vid olika workshops. Höjdpunkten under dessa dagar var den 9:e augusti, då kören/orkestern, under en konsert i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen, framförde oratoriet ”Jesus, the Fountain of Love”.

Konserten inleddes med ett öppningstal av domprosten i Stockholms domkyrkoförsamling Hans Ulfvebrand. Förutom oratoriet, bjöds det på olika musikaliska inslag av medlemmar från Musiker Utan Gränser. Bland annat framfördes Ylva Q Arkviks verk ”Human Rights”. Konserten genomfördes med stöd av Eric Ericssonhallen, Stiftelsen Carpe Vitam, Stockholms Katolska Stift och Sensus. 

Unikt oratorium, P1 Kultur 9/8-2016

 

 

Oratoriet "Jesus, the Fountain of Love" - ett arabiskt Händels "Messias" för vår tid

 

Kompositörer: Fayes Minas, Tomah Jbarah, Shadi Kfouf, Nikola Resanovic, Nader Awwad, Aws Marji, Mhd Rasheed och Ramzi Bassil (samt Wolfgang Amadeus Mozart). Dirigent: Tomah Jbarah.

Oratorium som kompositionsform är en ny företeelse i Mellanöstern. ”Jesus, the Fountain of Love” hade sitt uruppförande den 3:e april 2015 i Jordanien. Verket, som är drygt 60 minuter långt, är komponerat i västerländsk stil, med österländska inslag, och framförs på arabiska. Det är till stora delar komponerat av några av körens egna medlemmar, men man har också lånat melodier från de latinska, kaldeiska och bysantinska liturgierna. Även en aning Mozart har smugit sig in i musiken.

Oratoriet fokuserar på berättelsen om frälsningen - från skapelsen till uppståndelsen och himmelsfärden. Majoriteten av texterna är hämtade ur Nya Testamentet, men även liturgiska texter har kommit till användning. Några texter är skrivna av körmedlemmarna.